Ton Mars
read

Het eigenaardige verschijnsel van de troost

Over 'De Doden' en de troostbehoefte van de mens

Ton Mars 2017 ‘God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Waar vinden wij troost, wij moordenaars aller moordenaars?’ (Friedrich Nietzsche) Hoewel het woord troost er slechts eenmaal in voorkomt, biedt het verhaal ‘De Doden’ van de Ierse schrijver James Joyce genoeg mogelijkheden…

read

Bataille en het Sadeaanse sadisme

Ton Mars 2017 Inleiding Vanaf de dertiger jaren tot aan zijn dood is Georges Bataille (1897-1962) geobsedeerd geweest door het werk van Markies de Sade (1740-1814), de libertijn die de vrijheid van zelfbeschikking met zijn literaire helden tot monsterachtige proporties opblies. In zijn essay over Sade,…

read

Agamben en het niet-spreken

Over taal en de ethische dimensie van het getuigenis / Ton Mars 2016

In Remnants of Auschwitz (1999) beschrijft de Italiaanse filosoof Giorgio Agamben de ‘extreme situatie’ van het concentratiekamp. Agamben citeert de ooggetuige Primo Levi wanneer deze over die extreme situatie spreekt als de ‘grijze zone’.¹ Het gaat hier om een uitzonderingstoestand waarin de normale wettelijke orde is…

read

Fernando Pessoa en het Ik als experiment

Ton Mars 2016

In 1935 schrijft de Portugese schrijver-dichter Fernando Pessoa (1888- 1935) aan zijn vriend Adolfo Casais Monteiro en latere uitgever van zijn werk, dat hij van kinds af aan de behoefte heeft gehad om een denkbeeldige wereld om zich heen te creëren en zich te omringen met…

read

Circular motions

Katalin Herzog 2015

The studio had been completely transformed. No longer, a workspace, it had become a white cube overgrown with tondi.1 Nearly all the walls were covered with small circular works, while larger circular paintings were also hanging or leaning against some of the walls (Figure 1). Rather…

read

Zu den Arbeiten von Ton Mars

Hanna Humeltenberg in NIKE (New Art in Europe) No. 25, 1988.

SCHAUPLATZ (Ausstellung: Galerie Kicken – Pauseback, Köln, 1988. ) “Fühlen ohne zu besitzen, heißt bewahren, denn es bedeutet, aus einer Sache ihr Wesenherauszuziehen.”Fernando Pessoa Es beginnt  für den Künstler die Schöpfung mit dem Sehen. Sehen ist schon ein schöpferischer Akt, der eine Anstrengung erfordert. Alles was…